bedragen x 1.000 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag | verschil | |||||
Jeugdhulp | 26.000 | 20% | 5.200 | 5.280 | -80 | |||||
totaal | 26.000 | 20% | 5.200 | 5.280 | -80 |
Jeugdhulp
Voor 2021 en 2022 hebben we extra geld voor de jeugdhulp gekregen van het Rijk. De kosten zijn ook gestegen. De begroting voor deze jaren is realistisch. De begroting vanaf 2023 is onzeker. Dit heeft een aantal oorzaken:
- we weten nog niet hoeveel geld we structureel vanaf 2023 voor de jeugdhulp krijgen van het Rijk. Het nieuwe kabinet neemt hierover een besluit. We mogen daarom vanaf 2023 maar 75% van de door de arbitragecommissie genoemde extra inkomsten opnemen. De begrote extra inkomsten lopen dan terug van € 21 miljoen in 2022 naar € 10 miljoen in 2025. Het bedrag loopt in 2028 verder af naar € 5 miljoen.
- de volumegroei is de afgelopen jaren ruim 20% geweest. Dit moet worden gestopt door:
- Het pakket van € 6,7 miljoen aan bezuinigingen vanuit het AEF rapport. We volgen de bezuinigingen en bij diverse maatregelen zijn de eerste inhoudelijke reacties positief. De kosten van de jeugdhulp blijven toch stijgen en er is aan de maatregel nog geen besparing toe te rekenen.
- De bezuiniging van circa € 16 miljoen die door het Rijk en de VNG is afgesproken. Hiervoor moet eind dit jaar een plan gereed zijn. Veel bezuinigingen gaan over aanpassing van wetgeving / verkleinen van de doelgroep voor de jeugdhulp. We zijn voor het aanpassen van de wet afhankelijk van het Rijk. Er zitten ook efficiencymaatregelen in. Hierin zit een dubbeling met onze eigen bezuiniging.
We lopen hierdoor het risico dat de kosten van de jeugdhulp minder hard dalen dan waar we in de begroting rekening mee houden.
Ook hebben we nog een risico door het veranderen van het woonplaatsbeginsel in de jeugdwet vanaf 2022. De jeugdhulp wordt nu betaald door de gemeente waar de gezagdragers van een jeugdige staan ingeschreven. Vanaf 2022 wordt de jeugdhulp betaald door de gemeente waar de jeugdige stond ingeschreven voordat de jeugdhulp met verblijf is gestart. Wij zullen hierdoor meer kosten voor de jeugdhulp moeten betalen. Hiervoor hebben we € 2,5 miljoen gekregen. We weten nog niet of dit genoeg is.
Beheersmaatregelen
- We hebben een bezuinigingspakket van € 6,7 miljoen ingeboekt vanuit het AEF rapport. We werken met projectteams om de implementatie van de maatregelen uit te voeren. Ook hebben we een monitor waarin we de raad rapporteren over de voortgang.
- Verder wordt er landelijk een hervormingsagenda opgesteld. Hierop hebben wij niet direct invloed, maar via de VNG kunnen gemeenten invloed uitoefenen. De hervormingsagenda moet de inhoudelijke onderbouwing worden van de Rijksbezuiniging op de jeugdhulp van € 16 miljoen voor Almere. Door aanpassing van de wetgeving en reikwijdte moet het Rijk een fors deel van de bezuiniging invullen.
Financiële inschatting
Als de kosten de komende jaren gematigd (5% 2023 en 1,5% vanaf 2024) stijgen ziet dit er als volgt uit (grijze balken):
Bij de genoemde kostenstijging liggen de kosten in 2023 tot 2025 € 26 miljoen hoger dan de begrote inkomsten (blauwe balken). We nemen hiervoor een risico op, omdat er een reële kans is dat we de komende jaren nog geld tekort komen. We weten alleen niet hoeveel.We nemen hiervoor een risicoreservering op van € 5,2 miljoen (20%). We schatten de kans laag in omdat:
- we vanaf 2023 maar 75% van de extra inkomsten begroten, mogelijk worden de inkomsten nog hoger
- de Rijksmaatregelen moeten gaan leiden tot lagere kosten van de jeugdhulp. We gaan er bij het risico vanuit dat de kosten niet dalen maar gematigd blijven stijgen.