Inleiding
In dit bestedingsplan staat de planning van het groot onderhoud en vervangingen in de openbare ruimte voor 2022. De planning kan niet los worden gezien van de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Bij de Programmabegroting 2021 is € 10 miljoen aan groot onderhouds- en vervangingsprojecten uitgesteld. Een groot deel van de nu voorgestelde projecten zouden anders al in 2021 zijn opgepakt. Dan hadden we nu weer geld voor andere projecten, enzovoort.
De basis het plan 2022 is het Meerjarenperspectief Beheer Almere (MPBA). In 2015 heeft u - met het vaststellen van de Programmabegroting – ingestemd met de ontwikkeling van dit instrument. Het MPBA is een hulpmiddel om keuzes te maken. We kijken eerst naar de technische noodzaak. Het gaat dan om veiligheid en functionaliteit. Maar we kijken ook naar signalen uit de stad.
Per gebied (Buiten/Hout, Haven/Poort, Stad en Stedelijk) geven we aan welke projecten er voor komend jaar gepland staan en welke projecten op de reservelijst staan.
Afwegingskader MPBA
Het afwegingskader bestaat uit door ons vastgestelde criteria, op zowel technisch alsook sociaal, economisch en maatschappelijk vlak. Elk criterium heeft een bestuurlijke wegingsfactor meegekregen. De criteria tellen dus niet allemaal even zwaar.
De groot onderhoud- en vervangingsprojecten die we afwegen met deze criteria zijn van technische aard of komen voort uit wensen uit de stad. Het MPBA 2022 - 2025 bevat naast de planning voor 2022 ook een voorlopig programma voor de jaren 2023 tot en met 2025. Zi is duidelijk is welke activiteiten wij wel en niet kunnen uitvoeren.
Bij Programmabegroting 2017 hebben we afgesproken dat we de kaders zouden vernieuwen. Dit hebben we in 2019 gedaan. We hebben de criteria in lijn gebracht met de huidige bestuurlijke koers. Dit heeft geleid tot het Bestedingsplan 2022. Dit plan zit als bijlage bij de Programmabegroting.
We maken nu een nieuwe Visie openbare ruimte. Daarin verbeteren we ook het afwegingskader. Dit wordt nader uitgewerkt in het strategisch assetmanagementplan.
Kaders
We hebben het bestedingsplan in lijn met de geldende beleidsnota's opgesteld. Dit zijn de volgende notities:
- de Almere Principles,
- de beleidsambities Growing Green Cities,
- de Visie beheer openbare ruimte (2012),
- de Bestuursopdracht beheer
- de overige vigerende beleidskaders (zoals het Bomenkader en het speelbeleid).
Met de projecten in het Bestedingsplan zorgen we voor een veilige en leefbare stad. Bij de uitvoering van onze werkzaamheden zullen we onze werkzaamheden veilig en efficiënt uitvoeren,. We stemmen ons werk af met andere activiteiten in de stad. Een voorbeeld hiervan is dat we in het stadscentrum van 15 november tot en met 1 januari geen (grote) werkzaamheden meer uitvoeren.
De projecten voeren we uit binnen het budet voor groot onderhoud en vervangingen. Dit budget is in 2022 door de bezuinigingen € 1,5 miljoen lager (€ 17.159.000). We geven voorrang aan bestaande afspraken zoals in het MIPA en in de Bestuursopdracht Beheer. Waar mogelijk voeren we projecten uit met cofinanciering.
Reservelijst
U stelt ook een reservelijst vast. Binnen het programmajaar kan het voorkomen dat projecten om uiteenlopende redenen niet door kunnen gaan. Met de reservelijst kunnen we snel schakelen. Een deel van deze projecten gaan we wel voorbereiden, maar nog niet aanbesteden. Een ander deel kunnen snel uitvoeren omdat daar weinig voorbereidingstijd voor nodig is. Deze lijst bestaat uit projecten die buiten het financiële kader van 2022 zijn gevallen. Per gebied is weergegeven welke projecten dit betreft.
Financiën
Het programma is gebiedsgericht opgebouwd. Daarnaast zijn er stedelijke projecten. De totale programmering voor 2022, ingedeeld in gebied en soort uitgaven, staat in onderstaande tabel.
bedragen x € 1.000 | |||||||
totaal | water | vri/ovl | infra | spelen | groen | GO wijken | |
Buiten/Hout | 3.173 | 38 | 0 | 773 | 22 | 520 | 1.820 |
Haven/Poort | 2.683 | 399 | 487 | 1.132 | 245 | 341 | 79 |
Stad | 6.592 | 173 | 18 | 2.760 | 638 | 135 | 2.869 |
Stedelijk | 4.710 | 34 | 2.137 | 1.389 | 160 | 990 | 0 |
Totaal | 17.158 | 644 | 2.642 | 6.054 | 1.065 | 1.986 | 4.768 |
Bestedingsplan 2021
verdeling in procenten
Almere Haven / Poort
Groot Onderhoud Wijken
We hebben het grootschalig onderhoud aan de wijk De Marken en de wijk De Hoven met twee jaar uitgesteld. Dit in verband met de bezuinigingen. In 2023 zullen we starten met de eerste (riool)werkzaamheden.
We geven vanuit Stedelijke vernieuwing én beheer een impuls gegeven aan het centrum en de havenkom van Almere Haven. In 2021 zijn de werkzaamheden gestart bij de Havenkom. In 2022 zetten we de werkzaamheden in het centrum voort.
Infra
In 2022 plegen we onderhoud aan het Scoutingpad. Het pad is oorspronkelijk ingericht als bouwstraat. In 2022 herstellen we het pad, zodat het weer veilig en goed functioneert. Hiermee verhelpen we ook de wateroverlast die er nu bij hevige regenval ontstaat.
Groen
We gaan door met het groot onderhoud aan de bomen aan de Westerdreef. Hiermee waarborgen wij de veiligheid. We verbeteren het bomenbestand verder. Dit zorgt ervoor dat de bomen de levensduur bereiken die ze kunnen bereiken. .
De werkzaamheden aan de populierenstructuur aan de Brikweg hebben we een jaar uitgesteld. Ook dit komt door de bezuinigingen. In 2022 zullen we de voorbereidende werkzaamheden alsnog oppakken.
Water
We hebben in 2021 een uitvoerige inspectie gedaan van alle steigers in Almere. Het blijkt dat diverse steigers aan het einde van de levensduur zijn . Groot onderhoud of vervanging is nodig. In 2022 en 2023 zullen de werkzaamheden plaatsvinden.
Reservelijst Almere Haven en Poort
Er zijn geen reserveprojecten voor Almere Haven en Poort.
Almere Buiten / Hout
Groot Onderhoud Wijken
De Regenboogbuurt in Almere Buiten is gebouwd tussen 1994 en 1998. De wijk kenmerkt zich doordat het ontwerp is gemaakt vanuit het thema kleur. Landschapsarchitect Hans Laumanns en beeldend kunstenaar Floor van Dusseldorp hebben dit ontworpen. De kleuren in onderdelen van woningen en openbare ruimte zijn op elkaar afgestemd. Het gaat dan om de straatnaamgeving, groenvoorzieningen en het straatmeubilair) De buurt telt ca.2000 woningen.
De Regenboogbuurt heeft op meerdere plekken te maken met extreme bodemdaling. We moeten de straat ophogen. Anders ontstaat er wateroverlast en zijn de woningen niet meer bereikbaar. Normaal doen we dit met zand. Door het hoge gewicht van zand verzakt de grond daarna weer. Zo komen we nooit van het probleem af. Het geeft ook nog een grote kans geeft op schade aan de riolering. Door het gebruiken van andere materialen en technieken willen we proberen deze schade te verkleinen.
Het grootschalig onderhoud is opgedeeld in vier fasen. De eerste fase is afgerond en de tweede fase is gestart. De komende jaren zullen de overige twee fasen worden uitgevoerd.
We hebben de laatste werkzaamheden van het grootschalig onderhoud in de Hoofdstedenbuurt aan de Oslostraat in 2021 uitgesteld. Ook dit kwam door de bezuinigingen.In 2022 worden deze werkzaamheden alsnog uitgevoerd.
Infra
We vervangen meerdere bruggen. De bruggen zijn aan het einde van de levensduur en in slechte staat. In Almere Buiten gaat het om de: Jaap Nippadbrug en de Groene kadebrug.
In de Mickey Mousestraat is op meerdere plekken de waterleiding en de gasleiding gesprongen in 2021. De oorzaak hiervan was bodemdaling, waardoor de leidingen onder druk zijn komen te staan. Door de gerichte werkzaamheden aan de leidingen is er sprake van (nog) meer ongelijkmatige verzakkingen. De straat ziet er rommelig uit. In 2022 zal de straat worden opgehoogd, zodat de bestrating er weer netjes bij ligt.
In 2020 zijn we gestart met het eerste deel van het groot onderhoud aan de Groenekadeweg en de Grote Vaartweg. Door scheurvorming, gaten en verzakking van de wegen was groot onderhoud nodig voor de veiligheid. Het tweede deel van het groot onderhoud is in verband met de bezuinigingen een jaar uitgesteld van 2021 naar 2022. Dit geldt ook voor de Groenekadebrug. De brug is in 1990 aangelegd en vertoont houtrot. Om te voorkomen dat op korte termijn de gehele brug moet worden vervangen moet er groot onderhoud worden gepleegd. Dit onderhoud wordt met een jaar uitgesteld. Zo kunnen we het onderhoud aan de Groenekadeweg en Groenekadebrug in 2022 in één keer uitvoeren.
Groen
De bomen aan de Middachtenlaan staan dicht tegen de erfgrens en groeiomstandigheden in verharding zijn onvoldoende. Als gevolg hiervan groeien de bomen slecht en geven ze overlast. Daarnaast staan ze te dicht op elkaar, waardoor er geen lange levensduur mogelijk is. We moeten ingrijpen. We hebben de voorbereidingen in 2020 gedaan. Het project is door de bezuinigingen uitgesteld naar 2022.
Water
Zowel het damwand als de deklaag van en bij de Buenos Airessteiger is in slechte staat. Dat betekent dat we in 2022 de damwand en de deklaag vervangen. Hierbij kijken we of de huidige steiger in deze omvang behouden moet blijven of verkleind kan worden.
We gaan verder met het onderhoud aan de Schanullekesluis. Het systeem en de veiligheidsmaatregelen zijn verouderd. De software en hardware ligt niet gelijk met de overige zelfbedieningssluizen binnen Almere. Dit geeft risico's .
Reservelijst Almere Buiten en Hout
Als er door vertraging financiële ruimte ontstaat worden reserveprojecten uitgevoerd. In 2022 zullen dit de volgende projecten voor Buiten en Hout:
- GO/Vervangen asfalt HW Heinsiusweg, deel De Vaart
- GO Asfalt Tureluurweg, deel ten zuiden A27 ri Zeewolde
- Groot onderhoud asfalt Michauxpad - OMV naar beton
- Verbetering omgeving stationsgebied Oostvaarders
Almere Stad
Groot Onderhoud Wijken
In 2022 doen we het laatste deel van het grootschalig onderhoud Stedenwijk Midden-Zuid. In 2021 zijn we gestart met de eerste voorbereidende werkzaamheden van het groot onderhoud in Muziekwijk Zuid. In 2022 doen we een groot deel van fase 1. Dit is een kwaliteitsinjectie van de wijken voor de komende tientallen jaren. We zorgen voor het ophogen van verzakkingen, kwaliteitsverbetering van het groen, verduurzamen van openbare verlichting, oplossen van parkeerproblematiek en het verhogen van de sociale veiligheid.
Infra
We vervangen veel bruggen. De bruggen zijn aan het einde van de levensduur en in slechte staat. In Almere Stad betreft dit de: Touwspringbrug, Knikkerbrug, Verstoppertjebrug, Voetbalbrug, Giethoornbrug, Manifestatiebrug, Harlingenbrug, Jan Postmabrug, Schommelbrug en de Hoepelbrug. Verder doen we onderhoud aan het Leeghwaterpad. Door wortelopdruk is onderhoud noodzakelijk.
In het stadscentrum zullen we de ophanging/hekwerken van de betonelementen inspecteren en vervangen waar nodig. Hiermee zorgen we voor de veiligheid van onze inwoners en bezoekers. Het dynamisch afsluiting systeem van de Wijsgeerbaan is vanwege het bereiken van de einde levensduur aan vervanging toe. In 2022 vervangen we deze.
Groen
De bomen aan de Competitieweg verkeren in slechte conditie. Het is een plek waar veel bezoekers van binnen en buiten de stad komen. Hier wordt onder andere geparkeerd voor Almere City. Er is veel spoorvorming in de verharding wat wateroverlast oplevert. Door te investeren in de groeiplaats kunnen de nieuwe bomen wél groot en oud worden. Het vergroten van de bladmassa van de bomen zorgt ervoor dat minder regenwater de grond bereikt en voor meer verkoeling bij hitte. Het vervangen van deze bomen leidt tot een duurzaam bomenbestand. De werkzaamheden vangen aan in kwartaal 4 van 2021 en worden in kwartaal 1 van 2022 afgerond.
Water
Er wordt in 2022 geen groot onderhoud gepleegd aan de waterobjecten in Almere Stad.
Reservelijst Almere Stad
Als er door vertraging financiële ruimte ontstaat worden reserveprojecten uitgevoerd. In 2022 zullen dit de volgende projecten voor Stad:
- Aanleggen parkeerplaatsen Simon v. Collumstraat/ Jean Desmetstraat
- Planmatig onderhoud bomen Jacquel Brel weg
- Herstraten Gezellenhof (Hofje en weg) en Schilderhof (Stadscentrum)
- GO Asfalt Rotonde Boegdreef/Hogering N/Muziekdreef
- Herstraten De Realiteit
Stedelijke opgaven
Infra
Om het asfalt van de busbanen en de halteplaatsen voor de perrons in de busbanen technisch op orde te houden is cyclisch onderhoud nodig. Het uitgangspunt is dat we 1x per 12 jaar groot onderhoud uitvoeren. Gelet op de hoeveelheid kilometers busbanen (circa 60 km) plegen we aan 5 kilometer per jaar onderhoud.
Veel van dit cyclisch onderhoud is door de bezuinigingen uit vorige jaren uitgesteld. Het uitstellen van cyclisch onderhoud zorgt dat de deklagen meer slijtage.Dit is matige tot ernstige scheur- en spoorvorming. Ook langdurige droogte, hitte en vorst zorgen voor versnelde verslechtering van het wegdek in de busbanen. Met het groot onderhoud zorgen we ervoor dat de busbanen van goede kwaliteit zijn.
Verder gaan we bij groot onderhoud asfalt de detectielussen voor de stoplichten (VRI) herstellen en vervangen we enkele bushokjes zodat deze weer een goede en veilige wachtplaats voor reizigers zijn. We vervangen dan ook het reizigersinformatiesysteem.
In de bestuursopdracht, verduurzamen openbare verlichting staat dat we over gaan naar LED, Daarom worden er circa 3000 armaturen in Almere omgebouwd naar LED. Ook worden verschillende VRI’s aan dreven vervangen door iVRI’s. Dit bevordert de doorstroming en voorkomt onnodige opstoppingen. Daarnaast vervangen we enkele voedingskasten van de openbare verlichting. Hiermee voorkomen we dat de verlichting uitvalt door storingen in verouderde voedingskasten. Ook wordt verder gewerkt aan het verhogen van de brugleuningen conform de huidige (aangepaste) wetgeving.
Groen
De massaal oprukkende essentaksterfte is in heel Nederland een probleem en leidt ook in Almere tot een versneld vervangingsprogramma voor essen, zowel als laanboom als in de bosvakken. De essentaksterfte vormt een risico voor de veiligheid. 70% van de geraamde kosten worden afgedekt door een reserve. De overige 30% wordt vanuit het Bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen gefinancierd. We zijn gestart met het verwijderen en vervangen van deze essen in 2018. De afgelopen periode hebben we dit voortgezet en ook in 2022 loopt dit vervangingsprogramma door. Hierbij volgen we het ritme van de ziekte.
Verder vervangen we bomen die in slechte conditie zijn en kunnen leiden tot onveilige situaties. Ook worden diverse beplantingsvakken die het einde van de levensduur hebben bereikt vervangen.
Water
Groot onderhoud aan de sluizen is noodzakelijk om vermeende technische levensduur, een juiste werking en veiligheid van de gebruiker te garanderen. Het object sluis is opgebouwd uit verschillende componenten. Veel van deze componenten hebben onderhoud nodig welke zich niet elk jaar aandient.
Spelen
In 2019 is het speelbeleid door de raad vastgesteld. Met dit beleid als uitgangspunt wordt er jaarlijks groot onderhoud gepleegd aan meerdere speeltoestellen en ondergronden van speeltoestellen in de gehele stad. In 2022 plegen we onderhoud aan de speeltoestellen in:
- Koningin Beatrixpark
- Muziekwijk Zuid
- De Wierden
- De Grienden
- Tussen de Vaarten
- Kruidenwijk
- Annapark
- Seizoenenbuurt
- Waterwijk
- Meridiaanpark
- Stedenwijk
- Landgoederenbuurt
- Ebenezer Howerdpark
- Gouwen
- De Meenten
Reservelijst Stedelijk
Als er door vertraging financiële ruimte ontstaat worden reserveprojecten uitgevoerd.
In 2022 zullen dit de volgende projecten voor stedelijk:
- Onderhoud aan bewegwijzering
- GO Asfalt Randstaddreef Rotonde Rijnweg excl. Rotonde Landdrostdreef
- GO Asfalt Rotonde Grote Vaartweg - Bolderweg – Damsluisweg
- Vervangen/upgraden telemangmentsysteem Citytouch/Amplight