Hieronder geven we een overzicht van onze beleidskeuzes op dit programma. We trekken geld uit om sommige bezuinigingen te verzachten. Verder geven we geld uit om te zorgen dat de organisatie goed blijft draaien. En we verhogen onze heffingen en belastingen met de inflatie. De onvermijdelijke veranderingen van budgetten staan in de derde kwartaalrapportage.
bedragen x € 1.000 | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
MKB-Doorgaan bijstelling budget 2022-2026 | -52 | ||||
uitbreiding capaciteit voor maatwerk schulden (OSS) | -270 | -270 | |||
kwijtschelding KOT-gedupeerden belastingen 2021 | -255 | ||||
extra inzet re-integratie | 2.364 | -1.362 | -1.002 | ||
totaal | 2.109 | -1.684 | -1.272 |
MKB-Doorgaan bijstelling budget 2022-2026
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-52 |
In 2021 zien wij een grote toename van het aantal hulpaanvragen voor begeleiding en/of advies van ondernemers die ondersteuning nodig hebben om hun bedrijf financieel gezond te houden. In 2021 maken we daarom € 0,1 miljoen aan extra kosten. Dit is meegenomen in de 2e kwartaalrapportage. We verwachten dat de helft van de extra hulp ook vanaf 2022 nodig is, omdat ondernemers ook na de crisis hun weg naar het ondersteuningsloket zullen blijven vinden. Het gaat om een open einde regeling waarbij iedere ondernemer die voldoet aan de criteria ondersteuning krijgt. Het is echter geen wettelijke taak om deze ondersteuning te bieden. Het is dus een keuze om extra geld beschikbaar te stellen om het huidig beleid in stand te houden of de ondersteuning te versoberen. |
---|
Uitbreiding capaciteit voor maatwerk schulden (OSS)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-270 | -270 |
Gemeenten zijn volgens de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verantwoordelijk voor goede schuldhulpverlening aan inwoners. Sinds 2012 kent de Almeerse schuldhulpverlening twee trajecten: Sinds de invoering van het traject OSS is het aantal her-aanmeldingen schuldhulpverlening in Almere zeer sterk gedaald. Uit onderzoek van bureau Purpose is gebleken dat: Voor 2022 en 2023 willen we extra geld beschikbaar stellen aan de OSS. Hierdoor kunnen we het aantal dossiers per schuldhulpverlener terugbrengen naar 65. In 2022 zal een businesscase worden opgesteld. Hierin wordt in beeld gebracht wat de effecten zijn van het investeren in de OSS op het hele speelveld van de schuldhulpverlening. Op basis daarvan zal een voorstel worden gedaan bij de begroting 2023. |
---|
Kwijtschelding KOT-gedupeerden belastingen 2021
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021 | -255 | -255 | |||
b. kwijtschelding in 2022 oplossen binnen begroting Werk en Inkomen | 255 |
a. kwijtschelding 2021 b. kwijtschelding in 2022 oplossen |
---|
Extra inzet re-integratie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. extra inzet op re-integratie (o.a. baangericht) | -900 | -1.362 | -1.002 | ||
b. samenwerking randstad | -800 | -800 | -800 | -800 | |
c. dekking re-integratiebudget | 522 | 400 | 400 | 400 | |
d. dekking lagere bijstandskosten | 1.300 | 400 | 400 | 400 | |
e. dekking coronamiddelen | 2.242 |
In 2021 hebben we maatregelen genomen om de instroom in de bijstand te beperken en de uitstroom te vergroten. Het gaat om het programma baangericht en de samenwerking met Randstad. a. extra inzet op re-integratie We houden in 2021 zoveel geld over omdat we ons eerst hebben gericht op inkomensondersteunende maatregelen. Te denken valt aan de TOZO en de TONK. Verder is er tot nu toe ook geen grote toename van de bijstandsaantallen. In 2021 hebben we de extra inzet op begeleiding wel weer opgepakt. Hier geven we € 0,9 miljoen aan uit. Deze extra inzet is alleen zinvol als dit in 2022 en 2023 wordt voortgezet. We vinden het verstandig om het overgebleven geld in 2022 en 2023 in te zetten voor extra re-integratieactiviteiten (waaronder baangericht), omdat: b. samenwerking Randstad |
---|