Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere de voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur in de persoon van portefeuillehouder Werk & Inkomen, Integratie en Wonen met Zorg. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van de Tomingroep BV.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
TTer uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de WSW doeluitkering van het Rijk. Op grond van de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Volgens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep BV staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.
Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW). Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep BV is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.
bedragen x € 1 miljoen
| realisatie 2020 | begroot begin 2021 | begroot eind 2021 |
---|
eigen vermogen | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
---|
vreemd vermogen | 9,5 | 9,6 | 9,1 |
---|
resultaat jaarrekening | 1,6 | 0 | 0 |
---|
jaarlijkse bijdrage | 9,9 | 8,8 | 8,8 |
---|
Jaarlijkse bijdrage 2020 is inclusief € 0,7 mln. extra bijdrage corona steunmaatregel Rijk i.v.m. omzetderving SW-bedrijven. |
Risico's en risicobeheersing |
- De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag (waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeentes) onder meer als gevolg van bezuinigingen of externe ontwikkelingen zoals Corona. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.
- Rijksbezuinigingen op de Wsw leiden tot verminderde inkomsten in het Werkvoorzieningsschap, waardoor het bruto resultaat van het Werkvoorzieningsschap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het eigen vermogen.
- De rijkssubsidiebijdrage per Wsw-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per Wsw-geïndiceerde. De huidige Wsw-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het eigen vermogen kan het nadelig resultaat compenseren, maar zodra dit niet meer beschikbaar is zijn de GR gemeentes verantwoordelijk voor het verlies.
Zes maal per jaar vindt er een vergadering van het dagelijks bestuur of algemeen bestuur plaats, waarin wetswijzigingen, beleidsvoornemens, strategieën, de begrotingen, de jaarrekeningen, management-informatie en lopende zaken worden besproken dan wel vastgesteld. Om het risico voor de gemeente te beperken wordt onder meer zowel op financieel- als beleidsniveau structureel en minimaal vier keer per jaar overleg gepleegd om waar nodig bij te sturen. Actualiteit 2021 Voor het eerst sinds lange tijd heeft de Tomingroep in de jaren 2019 en 2020 verlies geleden. Het bedrijf kon dit verlies zelf vanuit haar eigen middelen opvangen. De oorzaak van dit verlies ligt in een combinatie van incidentele- en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallende omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten – met name op groenbestekken die meer inzet vragen dan voorzien. Verder brengt het werken met mensen uit de Participatiewet (o.a. nieuw beschut werken) meer kosten met zich mee dan het werken met SW-medewerkers. Hier bovenop kwamen in 2020 nog de gevolgen van de coronapandemie, waarvoor van rijkswege enige compensatie is ontvangen. Het structurele tekort wordt met name veroorzaakt door de (toekomstige) uitstroom van WSW-ers en instroom met mensen uit de Participatiewet (o.a. nieuw beschut werken). Doordat de (rijks)financiering van deze doelgroep ongunstiger is dan die voor de WSW-ers, legt dit een extra druk op de bedrijfsresultaten. Geconstateerd is dat tegen deze achtergrond de huidige bestuursopdracht die dateert uit 2017, financieel gezien niet kostendekkend uitvoerbaar is. In 2020 heeft het bestuur dan ook besloten tot een onderzoek naar en uitwerking van toekomstscenario’s voor de samenwerking in het sociaal domein en de rol van Tomingroep daarin. Uitkomst van dit onderzoek is geweest dat gekozen is voor het scenario ‘geen krimp en geen groei’, waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van het eigen vermogen van Tomin en de gemeentelijke bijdragen aan Tomin.. Momenteel wordt dit besluit uitgewerkt in een concreet bedrijfsplan voor de toekomst van Tomin op basis van het gekozen scenario. Er is vertrouwen dat dit bedrijfsplan toereikend is om de gevolgen van de rijkskortingen op de WSW en de afwijkende financiering van de nieuwe doelgroepers structureel op te kunnen vangen. Mede doordat de deelnemende gemeentes (tevens opdrachtgevers) aan de GR Tomin inhoudelijk zeer nauw betrokken zijn bij het proces. |