Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen
Dit is nodig om de opgaven van deze tijd aan te pakken. We gaan daarom medewerkers helpen bij het versterken van hun persoonlijk leiderschap. Ook gaan we aandacht besteden aan vaardigheden die in de toekomst belangrijker worden. We zorgen er voor dat we de juiste mensen en middelen hebben om hier aandacht aan te kunnen schenken. Met een marktplaats voor talent maken we inzichtelijk om welke competenties het daarbij gaat en gaan we stimuleren dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. Daarnaast besteden we aandacht aan de ontwikkeling van teams en afdelingen. Zo werken we aan een organisatie die met gedreven en kundige medewerkers zich voorbereid op de toekomst.
We werken verder aan het vergroten van de flexibele inzetbaarheid van onze medewerkers
Dat maakt dat we medewerkers beter, naast hun gewone werk, kunnen inzetten op belangrijke en dringende opgaven als de situatie daarom vraagt. We stellen daarvoor een pool van medewerkers samen. Daarbij zorgen we er voor dat duidelijk is wie deze opgaven aanstuurt en dat deze voldoende aandacht en voorrang krijgen.
We gaan in kaart brengen welke type functies en competenties onze organisatie nodig heeft
Daarvoor maken we een strategische personeelsplanning. Dit doen we voor de hele organisatie. Verder vinden we het belangrijk om aan de werving een stevige impuls te geven. Want we hebben de komende tijd meer mensen nodig die meewerken aan de groei en ontwikkeling van Almere.
We willen ook dat medewerkers vitaal zijn en zich verbonden voelen met hun werk
We zien dat de verzuimcijfers dalen. Dat is fijn maar het is niet ons enige doel. We gaan daarom meer actie ondernemen om ervoor te zorgen dat medewerkers zich meer energiek, verbonden en bevlogen voelen. We gaan onze medewerkers informeren over wat er beschikbaar is op het gebied van vitaliteit. We gaan dit aanbod ook verder uitbreiden. Ook kijken we hoe het combineren van thuis- en kantoorwerken kan bijdragen aan meer vitaliteit.
We werken aan het versterken van de informele aanpak
In Almere werken we gedurende de bezwaarprocedures al een aantal jaar met de informele aanpak en sinds enige tijd zijn we bezig deze werkwijze te verbreden naar de hele organisatie. Het afgelopen jaar is daarom een project gestart waarmee we deze werkwijze hebben verbreed naar de vak afdelingen met het meeste klantcontact. Dit heeft er toe geleid dat we op een informele manier contact met onze inwoners hebben. Als er een probleem is sturen we geen brief, maar pakken we de telefoon. We hebben medewerkers getraind en blijven ze hierin coachen en sturen. Op die manier hebben we de nieuwe werkwijze en gedragsverandering ook geborgd voor de toekomst. De gesprekken monitoren en evalueren we.
We kijken of we echt het juiste besluit hebben genomen
De behandeling of afwijzing van een bezwaar zetten we niet in als middel om ons gelijk te halen. Het gaat ons om het nemen van de juiste besluiten. We toetsen besluiten daarom meerdere malen. De persoon die de beslissing heeft genomen is hierbij in de lead. De jurist kan ondersteunen wanneer dit nodig is. Deze aanpak draagt bij aan een betere en informele afhandeling van bezwaren. Daarnaast leidt dit tot een betere kwaliteit van besluiten.
Wij passen onze infrastructuur, de software en de apparatuur aan op thuiswerken
Door corona werken we allemaal meer thuis. Dit is een grote opgave maar ook nodig. De Wet Open Overheid is een nieuwe wet. Het is de vervanger van de WOB. De wet gaat over of en hoe we informatie met inwoners delen. Ook hiervoor zullen we processen, systemen en externe uitingen op gaan aanpassen. Daarnaast werken we voor zorg en welzijn aan de automatisering van systemen. Dit moet helpen onze dienstverlening op orde te houden.
We voeren het vastgestelde plan van aanpak 'verbetering informatiebeheer en archivering' verder uit
We weten wat we moeten doen en wat er in het verleden fout is gegaan. We werken hierbij langs drie lijnen: we brengen ons informatiebeheer en archivering op niveau, we willen volledig digitaal archiveren en professionaliseren de organisatie verder in de omgang met informatie.
We bezitten veel gegevens over de inwoners van Almere. Daarom hebben we als gemeentelijke overheid een grote verantwoordelijkheid op het gebied van informatieveiligheid en privacy. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan hoe we om moeten gaan met persoonsgegevens zowel intern als extern. Het vraagt van ons voortdurende inspanning om aan de gestelde eisen te blijven voldoen. Zo hebben we bewustwordingscampagnes gehouden onder de medewerkers. Met als doel dat iedere medewerker zich bewust is van het feit hoe om te gaan met informatie.