Bestuursopdracht lange termijn verstedelijking
Almere is in vijfenveertig jaar tijd gegroeid naar een stad van meer dan 215.000 inwoners. En de stad groeit nog steeds. Het gaat echter niet om groei alleen. Maar om gezonde groei. De groei moet worden ingezet om de stad nog aantrekkelijker te maken. Dan gaat het over zaken zoals cultuur, werkgelegenheid en een goede bereikbaarheid. Samen met het Rijk en de provincie Flevoland wordt daar al langer aan gewerkt in het programma Almere 2.0. In 2013 is deze ambitie opgenomen in de Rijksstructuurvisie Amsterdam Almere Markermeer. In hetzelfde jaar is ook de Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0 ondertekend door Rijk, provincie en gemeente. Deze Uitvoeringsovereenkomst is vastgesteld door de Gemeenteraad. In 2021 is de in 2013 opgestelde regionale visie geactualiseerd in het document Perspectief Oostflank. In dit document zijn de actuele Almeerse beleidsvisies verwerkt (onder meer de centrumvisie, woonvisie en economische agenda). De Almeerse doelen en ambities worden daarmee ook op regionaal niveau geborgd. Daarnaast is door Almere deelgenomen aan het MIRT-onderzoek Amsterdam Bay Area waarbij is onderzocht wat nodig is rondom de ontwikkeling van Almere Pampus, de IJmeerverbinding en de ecologie in het Markermeer/IJmeer. Dit heeft plaatsgevonden in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte & Transport (MIRT). Vanuit het MIRT worden de grote investeringen in de bereikbaarheid, water en ecologie in Nederland geprogrammeerd. Tot slot is een eerste concept van de actualisatie van de Almeerse visie opgeleverd: Het Perspectief Almere. Beide perspectieven zijn uitgewerkt in de Uitvoeringsagenda. In 2022 worden Perspectief Oostflank, Perspectief Almere, de resultaten van het MIRT Onderzoek en de Uitvoeringsagenda gebruikt als basis om nieuwe besluiten te nemen op het vlak van verstedelijking, ecologie en infrastructuur, waaronder vervolgbesluiten rondom Almere Pampus en een IJmeerverbinding. Ook zijn ze de basis voor de opvolger van de omgevingsvisie Almere uit 2017. De periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen richt zich op het uitlijnen van het proces van de omgevingsvisie (opstellen aanpak, gespreksagenda met de gemeenteraad, een ‘overdrachtsdocument’ (vorm en inhoud nog te bepalen)). Op grond van het voorgaande wordt vervolgens in de komende raadsperiode de omgevingsvisie opgesteld. Gekoerst wordt op besluitvorming voor het zomerreces van 2024. |
---|
Omgevingswet
De Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB) zijn nieuwe wetten. We verwachten dat ze op 1 juli 2022 ingevoerd worden. Het werken met deze wetten vraagt van ons een andere manier van werken. Het is een enorme landelijke en lokale operatie om ons daar op voor te bereiden. |
---|
Taskforce Oosterwold
Net zoals in voorgaande jaren werken we vanuit de gemeente samen met bewoners, nieuwe initiatiefnemers en de andere bestuurlijke partners aan deze voor Nederland unieke wijk. De oriëntatie op de verschillende rollen van overheden en bewoners gaat in 2022 onverminderd door. Wel wordt deze extra gevoed door de evaluaties van de eerste fase, en de komende besluitvorming over de 2de fase op (grotendeels) grondgebied van Zeewolde. Wat hebben we geleerd van de huidige praktijk, wat behoeft bijstelling voor het huidige Oosterwold en/of voor de volgende fase? Voor het komend jaar zijn we gericht op het borgen van de reguliere Oosterwold-processen in de gemeentelijke organisatie, als ook op een overheidsrol die bijdraagt aan een volwaardige wijk die aansluit op de rol van de bewoners. |
---|
Ambtelijke inzet MRA
Almere is de tweede stad van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Een aantrekkelijke regio met veel werkgelegenheid en voorzieningen, een gevarieerd landschap en een goede infrastructuur. De groei van deze regio brengt opgaven met zich mee. Met de partners in de MRA is in 2021 de MRA Verstedelijkingsstrategie vastgesteld, die als doel heeft deze groei in goede banen leiden. In de MRA Verstedelijkingsstrategie heeft Almere een belangrijke positie en grote betekenis voor het oplossen van de diverse opgaven waar de regio voor staat. Bijvoorbeeld op het gebied van wonen. Voor Almere zijn Perspectief Oostflank en Perspectief Almere hiervoor de bouwstenen geweest. Ook zijn in 2021 in MRA-verband nieuwe samenwerkingsafspraken voorbereid om de regionale samenwerking te versterken en zijn de eerste stappen gezet voor een regionale investeringsagenda. Om de effectiviteit van onze inzet in de metropoolregio te vergroten hebben we de samenwerking met de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad verstevigd (deelregio Flevoland in de MRA). In 2022 werken we verder aan de MRA Agenda 2020-2024 ‘Werken aan een internationale topregio met hoge leefkwaliteit’. En in MRA-verband werken we aan de afspraken die met het Rijk gemaakt zijn op vlak van betaalbaarheid en versnelling van de woningbouw, de Woondeal. En aan de gemaakte afspraken tussen Rijk en de regio in het kader van de Rijk-regioprogramma’s MRA Verstedelijkingsstrategie en Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. Ook zetten we in op verdere versterking van de samenwerking binnen onze deelregio, met de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad. Dit alles moet leiden tot meer banen en versterking van de lokale economie, voldoende en betaalbare woningen en verbeterde regionale bereikbaarheid. Het mag ook duidelijk zijn dat dit ook gebeurd in goede verbinding met de Uitvoeringsagenda. |
---|