Wij hebben een wettelijke taak om maatschappelijke ondersteuning te geven aan inwoners als zij dat nodig hebben. In de wet staat niet op welke manier wij dat moeten doen. Wij kunnen ervoor kiezen om de hulpmiddelen die wij aanbieden te versoberen We bieden dan alleen de basis hulpmiddelen aan. Zo kunnen wij bij scootmobiels ervoor kiezen om geen onderscheid te maken tussen snelle en zwaardere scootmobielen, en alleen de langzame scootmobielen verstrekken. Dit is direct beïnvloedbaar en geldt voor alle nieuwe aanvragen. Daarnaast is er in Almere bijvoorbeeld een uitleenlocatie waar klanten een scootmobiel kunnen lenen en terugbrengen. Door dit initiatief geven wij nu minder beschikkingen af aan inwoners af. De overige keuzes die er zijn voor hulpmiddelen hebben wij al gebruikt om te bezuinigen Het gaat dan om onderstaande keuzes. Prijzen die wij aan zorgaanbieders betalen Op dit moment kunnen wij de prijzen niet aanpassen. Het is een wettelijke plicht om een reëel tarief te bieden. Door middel van onafhankelijk prijsonderzoek zijn onze tarieven momenteel reëel. Wachtlijsten voor inwoners Het is wettelijk niet toegestaan om voor de lokale Wmo wachtlijsten te vormen. Inwoners die deze zorg nodig hebben, horen in principe binnen 8 weken een indicatie te krijgen. Andere of minder zorgvoorzieningen aanbieden Het is wel mogelijk om minder zorg te bieden aan inwoners. Wij proberen streng te zijn bij het geven van een beschikking aan de inwoner en alleen basisvoorzieningen te geven. We passen dit op dit moment als toe om kosten te besparen. Daarom is er weinig tot geen ruimte meer om de kosten op deze manier nog verder te beïnvloeden. Strengere beoordeling bij het aanvragen van een beschikking We proberen de kosten te verlagen door een strengere beoordeling te geven bij het aanvragen van een beschikking. Dit doen wij door onze Wmo consulenten goed op te leiden. Ook laten wij Wmo consulenten elkaar controleren om tot de juiste beoordeling te komen. |