We communiceren en informeren begrijpelijk, betrouwbaar en toegankelijk
Almeerse inwoners en ondernemers moeten er op kunnen vertrouwen dat ze bij ons terecht kunnen met hun vragen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld online via de website, via persoonlijke contact aan de balies, in de wijken én via het Klant Contact Centrum (KCC). We weten wat er in de gemeente leeft en speelt. We gaan in gesprek wanneer daar behoefte aan is, dat kan bijvoorbeeld via “de Dag van Almere”, maar ook voor individuele vragen van bewoners. We hebben oog voor iedere Almeerder.
We werken continu aan toegankelijke en begrijpelijke communicatie. Daarbij maakt het niet uit via welk kanaal we contact hebben met inwoners en ondernemers. Dit gaat over duidelijke en begrijpelijke taal in raadsvoorstellen en ambtelijke stukken maar ook over toegankelijkheid van onze online informatie voor Almeerders met een beperking.
In 2022 besteden we in onze citymarketing veel aandacht aan de Floriade. Niet alleen zal het evenement in het middelpunt staan, ook de inhoudelijke doelen waar de Floriade aan bijdraagt zal in de gemeentelijke communicatie ruimschoots aandacht krijgen. Het gaat om doelen die te maken hebben met de groene stad van de toekomst, zoals bijvoorbeeld groene stadsontwikkeling, duurzame land- en tuinbouw, schone energie, circulair ondernemen en toekomstbestendige mobiliteit .
We gaan nog meer producten en diensten online aanbieden
Inwoners mogen verwachten dat ze op onze site dag en nacht zaken kunnen doen. We werken er daarom aan dat steeds meer van onze producten online beschikbaar zijn. We gaan ook de standaard brieven en e-mails aanpassen zodat de besluiten die wij nemen, makkelijker te begrijpen zijn voor onze inwoners. We doen dat op een informele wijze via een persoonlijke aanpak met de menselijke maat. De persoonlijke situatie van onze inwoners vormt een belangrijk onderdeel in hoe we de regels toepassen. Bij het inwinnen van de persoonlijke gegevens zullen we rekening houden met het recht op privacy.
We willen onze inwoners kennis laten maken met het gebruik van een digitale identiteit
Al sinds 2020 zijn we gestart met het onderzoek naar de invoering van een digitaal identiteitsbewijs. Dit onderzoek doen we samen met andere gemeenten, de VNG en het ministerie Binnenlandse Zaken. Een digitale identiteit moet bruikbaar worden in zowel de digitale als fysieke wereld; met privacy, veiligheid en gebruiksgemak als belangrijkste aspecten. We volgen hierbij de ontwikkelingen rondom de Wet Digitale Overheid op de voet.
We organiseren veilige, eerlijke en toegankelijke gemeenteraadsverkiezingen
In maart 2022 kunnen we weer naar de stembus voor het kiezen van nieuwe gemeenteraadsleden. Natuurlijk zijn alle stembureaus toegankelijk voor mindervaliden, maar we willen dit jaar ook juist inzetten op een stembureau dat vooral bedoeld is voor mindervaliden.
We gebruiken lobby om onze belangen te behartigen in Den Haag en in de regio
Hiervoor gebruiken we zowel landelijke netwerken van bijvoorbeeld de VNG en de G40 als regionale samenwerking binnen Flevoland en de MRA. Deze netwerken helpen ons om samen ervoor te zorgen dat we dingen die we willen, gedaan kunnen krijgen. Voorbeelden hiervan zijn het realiseren van betaalbare woningen, het verbeteren van de bereikbaarheid en de versterking van de lokale economie, onderwijs en voorzieningen in de stad.
In 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Doordat bestuurders dan wisselen komen er plekken beschikbaar in de bestuurlijke groepen van o.a. de VNG, G40 en de MRA. Wij kijken of we deze plekken kunnen invullen. Dit helpt ons in de regio en in Nederland om ons belang te versterken.
Wij willen de economische ontwikkeling van Almere versterken
Dit doen aan de hand van de Economische Agenda. We werken aan een robuuste economie. Dit moet leiden tot meer nieuwe bedrijven en banen nu en op de lange termijn. We willen namelijk dat elke Almeerder kans heeft op goed werk in en om Almere.
Corona speelt en speelde een belangrijke rol bij het organiseren van evenementen
De jaren 2020 en 2021 waren daardoor bijzondere jaren. In 2022 kunnen veel evenementen hopelijk weer doorgaan. Om dit niet te ontmoedigen stellen we voor om leges en terreinverhuurtarieven nog niet te verhogen. Het jaar 2022 zal qua evenementen in het teken staan van de Floriade. Verder werken we aan de hand van het strategisch evenementenbeleid aan een gevarieerd evenementenaanbod in alle drie de stadscentra.